Sommardäck är däck till bilen som är speciellt anpassade för att klara av det klimat som råder på sommaren. Det finns flera olika företag som utvecklar däck, som även hjälper till med att komma på nya tekniker i utvecklandet av sommardäck.

Det som som får sommardäck att skilja sig från andra däck är framför allt att däcken kan klara av ett varmare klimat. Sommardäck har en speciell gummiblandning som är specialanpassad för att ha en bra hårdhet och elasticitet vid sommartemperaturer på över 7 grader. När temperaturen sjunker under 7 grader då hårdnar även gummit vilket leder till att däcken får en sämre prestanda.

För att att däck ska klassas som ett sommardäck så gäller det att däcket har ett mönsterdjup på 1,6 mm. Lagarna som gäller i Sverige när det kommer till sommardäck är att från 1 december till 31 mars är det förbjudet att använda sig av sommardäck om vinterväglag råder. Om det ligger synlig snö, is eller frost, då är det förbjudet att köra på vägarna med dina sommardäck.

Ska du bila ner i Europa så gäller det samma regler som i Sverige när det kommer till mönsterdjupet på dina sommardäck. Däcken måste även här ha ett djup på 1,6 mm om du lagligt ska kunna kör på vägarna.

Det finns idag ett stort antal företag som endast sysslar med att sälja däck som håller många år. Använder du dina däck ofta, då kan det vara bra att göra en noggrann inspektion årligen av hur dina däck ser ut och om det är dags att göra ett byte. Däcken brukar ha någon form av markering, som du kan följa för att ha koll på slitningar. När slitningarna på hjulet är nerslipat till denna markeringen, då är mönsterdjupet på 1,6 mm och det är dags att införskaffa ett par nya.

Om du kör ofta kan det vara bra att kontrollera dina däck veckovis. Är dina sommardäck äldre än 10 år, då rekommenderas det att du köper nya däck, oavsett hur slitningarna på däcken ser ut. Däckbyte kan ske hos en mekaniker, som även kan ge dig expertis om däckbyte.