Man kan vid en första anblick tycka att alla däck ser precis likadana ut. Men så är inte riktigt fallet när man tittar på lite närmare håll. I dag finns det flera olika däckkonstruktioner och de kan bestå av över 200 olika material, komplicerade däckmönster, hopsättningar med mera för att däcken ska fungera så bra som möjligt.

Punkteringsfria modeller

Ett punkteringsfritt däck är tillverkat för att man ska kunna köra på det även om man råkat ut för en punktering. Det håller i ungefär 15 mil efter punkteringen. Ofta är den här typen av däck lite tyngre än vanliga däck och det är ofta orsaken till att människor väljer att byta ut dem. Ofta ger lättare däck både bättre köregenskaper samt en lägre bränsleförbrukning. Om man ska ut på sämre vägar kan det dock vara klokt att byta tillbaka till de punkteringsfria däcken. Då har man lite extra marginal om något skulle hända.

Radialdäck

Den kanske allra vanligaste typen av däckmodell i dag är så kallade radialdäck. De har textiltrådar som går i rät vinkel mot fälgen, under slitbanan och sedan kommer de upp igen. Däcket förstärks sedan med ett stålbälte. Ett radialdäck är bättre än ett diagonaldäck på att kompensera för ojämnheter i vägen och däckmönstret håller ofta längre på den här typen av däck.

Året runt-modeller

Om man vill slippa besvär med att byta till vinterdäck bara för att det kommer lite snö kan det vara klokt att välja så kallade året runt-modeller. De är tillverkade med speciella gummikombinationer som gör att däcken kan ha bra köregenskaper både i varmt och kallt väder. Året runt däck har inga dubbar, och det betyder att man också får köra med dem i zoner eller städer där dubbdäck är förbjudna. Som förare kan det dock vara klokt att tänka på att däckens grepp aldrig kan bli lika bra som ett dubbdäcks under riktigt tuffa vinterförhållanden. Om man bor eller kör mycket där det är dåligt väglag, där det inte plogas eller liknande kan det vara klokt att välja ett par renodlade dubbdäck vintertid för att få bäst köregenskaper och bra grepp.